Optimum Living: Voeding & Leefstijl advies
08-10-21
168
Sam Personal Training blog

Optimum Living: Voeding & Leefstijl

Voeding - 09 december 2021

In een maatschappij waarin we geneigd zijn om 24/7 ‘aan’ te staan en er steeds meer van ons wordt gevraagd, groeit het bewustzijn rondom het belang van een gezonde leefstijl. Iedereen wil zich graag gezond en energiek voelen.

Als je de juiste balans vindt in een gezonde leefstijl die je met plezier volhoudt, kun je onder andere:

  • Optimaal functioneren, presteren en herstellen op fysiek en mentaal vlak;
  • Fitter en energieker in het leven staan;
  • Je talenten volledig benutten;
  • Het leven met meer toewijding en voldoening beleven.

Om tot een gezonde leefstijl te komen is het belangrijk om te kijken naar de juiste balans tussen verschillende gezondheidsaspecten. Dit kunnen we doen door middel van een totaalbenadering met o.a. theoretische kennis uit de PNEI en over neurotransmitters.

Wat is PNEI

PNEI staat voor Psychologie, Neurologie, Endocrinologie en Immunologie. PNEI is de medische wetenschap die verbanden legt en relaties onderzoekt tussen o.a. het brein, zenuwstelsel, immuunsysteem en hormonen. De ‘must-knows’ van gezondheidswetenschap, orthomoleculaire geneeskunde en leefstijlgeneeskunde. Dat laatste is een groeiend onderwerp waarin voeding, gedrag, biochemie en leefstijl samenkomen.

Het PNEI Fundament bestaat uit vijf modules en geeft een verdiepende kennis met betrekking tot:

  1. Chronische Aandoeningen
  2. De Gut-Brain-Immune-as
  3. Methylatie en Genexpressie
  4. De Hormoonassen
  5. Adaptatieleer en Prestatieverbetering.

Naast de theoretische verdieping biedt het de ‘tools’ om deze kennis praktisch toe te passen; door patronen te herkennen, voedingsinterventies op te stellen, suppletiestrategieën in te zetten en de functionaliteit van neurotransmitters te herstellen of te optimaliseren met een onderbouwde strategie.

Een belangrijk onderdeel van zo’n onderbouwde strategie is voeding. Maar omdat een gezonde leefstijl afhankelijk is van meerdere factoren, vraagt het een holistische aanpak om tot een duurzaam resultaat te komen. Daarom gaat de aandacht ook uit naar:

  • gedrag en gewoonten;
  • energiemanagement;
  • slaap en herstel;
  • rust en ontspanning;
  • lichaamsbeweging en motivatie.

Hoe een juiste balans eruitziet is uiteraard voor iedereen verschillend, een persoonlijke benadering is daarbij van belang.

De hedendaagse voeding

Voeding speelt altijd een belangrijke rol als het gaat om de algehele gezondheid. Onze hedendaagse voeding en de keuzes die we maken, kan ertoe leiden dat we niet altijd aan een optimale hoeveelheid voedingsstoffen kunnen komen.

Om verschillende redenen kunnen tekorten ontstaan, denk bijvoorbeeld aan: bodemverarming, onvolwaardige voeding, eenzijdige en/of ongezonde voedingskeuzes en verlies door bereiding. Daarnaast kunnen externe factoren, zoals stress en medicijngebruik, maar ook interne factoren, zoals verschillen in de individuele behoefte, een verminderde spijsvertering, en een (chronische) ziekte, zorgen voor een verhoogde behoefte aan voedingsstoffen.

Anamnese en neurotransmitter functionaliteit

Een uitgebreide anamnese en een bepaling van de neurotransmitter functionaliteit geeft inzicht in de verschillende gezondheidsaspecten van een individu. Het biedt de basis om gestructureerd en doelgericht maatwerk te leveren. Een anamnese creëert o.a. inzicht in het voedingspatroon, de huidige leefstijl, de eventuele medische achtergrond en het gezondheidsverleden, de werk/privé situatie, etc.

Neurotransmitters zijn overdrachtsstoffen binnen het zenuwstelsel en hebben een belangrijke functie in de hersenen. Ze reguleren bijvoorbeeld onze stemmingen, eetlust en slaap. Daarnaast zijn ze betrokken bij o.a. motoriek, immuniteit en pijnbeleving. Dit omdat het centrale zenuwstelsel, de darmen en het immuunsysteem dezelfde neurotransmitters en bijbehorende receptoren gebruiken. De functionaliteit van je neurotransmitters is daarmee van grote invloed op je mentale en fysieke gezondheid en dus op je dagelijks functioneren. Door middel van een uitgebreide vragenlijst kan de functionaliteit van neurotransmitters bepaald en geïnterpreteerd worden. Eventueel disbalans is te herstellen met een Voeding & Leefstijl advies op maat.

De kracht van voeding en mogelijke suppletie strategie

Door de kracht van voeding toe te passen en een individuele leefstijlstrategie op te stellen kan er fysieke en mentale gezondheidswinst behaald worden. Al dan niet aangevuld met een (tijdelijke) persoonlijke suppletie strategie. Voedingssupplementen kunnen van meerwaarde zijn, wanneer deze onderbouwd en op de juiste manier worden ingezet. Met een bewuste keuze voor kwalitatieve grondstoffen en cofactoren om daadwerkelijk tot het gewenste resultaat te komen.

Motivatie 

Verschillende redenen kunnen je motiveren om een leefstijl strategie op maat te creëren. Misschien wil je andere voedingskeuzes maken, energieker en fitter in het leven staan, meer (mentale) rust ervaren of stress beter beheersbaar maken. Of wellicht heb je te maken met andere factoren, zoals een chronische aandoening, een burn out, neerslachtigheid, een depressie of overgewicht.

Wat je motivatie ook is, jij kan het verschil maken in jouw leven door je fysiek en mentaal gezond te voelen.

Ben je benieuwd naar onze mogelijkheden op het gebied van Voeding & Leefstijl? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan via ons contactformulier of stuur een mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

En… Wordt vervolgd! Naast de persoonlijke leefstijl strategieën is er genoeg informatie en kennis om te delen. Via blogberichten en social media houden we je op de hoogte en willen wij je inspireren om het beste uit jezelf te halen!

Bron: CellCare Academy

 

 

Terug naar overzicht