Kettlebell Training
16-08-21
342
Sam Personal Training blog

Kettlebell Training

Training - 09 december 2021

Het trainen op kracht, (core) stabiliteit, flexibiliteit en conditie, het kan allemaal met slechts één tool: de Kettlebell!⁠
Daarnaast neemt een Kettlebell weinig plek in en is het betaalbaar trainingsmateriaal, dat maakt het laagdrempelig om aan te schaffen. Ideaal dus om thuis of op een andere locatie mee te trainen. ⁠

Kettlebell training vraagt uiteraard wel om het toepassen van de juiste trainingstechnieken. Doordat tijdens het trainen met een Ketltebell het zwaartepunt van je lichaam af ligt, moeten je (stabiliserende) spieren harder werken om je lichaam in balans te houden. Dit komt je (core) stabiliteit ten goede, maar vraagt dus om beheersing en controle om veilig, effectief en efficiënt te kunnen trainen.

Begin bij het begin, laat je begeleiden in het aanleren van de trainingstechnieken en start met basisoefeningen. Vervolgens kun je oneindig combineren en variëren door te werken met; verschillende oefeningen, circuits, supersets, flows, tijd, herhalingen etc.

Ben jij bekend met de Kettlebell, heb je er eentje thuis staan of misschien train je ermee in de gym? Haak dan in op deze Basic Fullbody Workout. We kiezen hier bewust voor een Basic Workout, maar de Kettlebell leent zich ook uitstekend voor flows, waarbij je meerdere oefeningen en bewegingen aan elkaar koppelt en met elkaar verbindt. Houd onze socials in de gaten voor inspirerende flows.

  1. Goblet Squats
  2. Dead Lift
  3. Floor 1 Arm Chest Press
  4. Single Arm Row
  5. Around The World.

✔ Werk in circuitvorm oefening 1 t/m 5.
✔ Doe elke oefening 10-15 herhalingen. (wat bij jouw doel en belastbaarheid past, daag jezelf wel uit ;-)
✔ Herhaal het circuit 3 x.
✔ Neem tussen de oefeningen door rust of na een hele ronde van alle oefeningen, of wanneer je lichaam het aangeeft.

👉 Zorg bij alle oefeningen voor een neutrale stand van de wervelkolom.
👉 Focus op een correcte ademhaling.
👉 Activeer/brace: vorm een korset van je rompspieren. Alle spieren rondom de wervelkolom worden aangespannen om bij te dragen aan de stabiliteit.
👉 Have fun!

Korte uitleg van de oefeningen: 

1. Goblet Squats: Veeg je voeten om op de juiste breedte te komen staan. Houdt de Kettlebell op borsthoogte vast. Brace voordat je de squat maakt. Zak rustig omlaag alsof je op een stoel gaat zitten, houd je rug daarbij neutraal/lang/recht. Eindig op het punt waarop de (bovenkant van de) benen parallel is aan de vloer. Duw jezelf omhoog door je voeten krachtig in de vloer de drukken.