De voordelen van Yin Yoga
21-06-21
273
Sam Personal Training blog

De voordelen van Yin Yoga

Ontspanning - 09 december 2021

Het is bekend dat yoga een positief effect heeft op je fysieke en mentale gezondheid. Zo helpt yoga om stress te verminderen, te ontspannen, je flexibiliteit te verbeteren, balans te brengen tussen lichaam en geest en zo zijn er nog tal van voordelen te benoemen waarom yoga gezond voor je is.

In dit blog lees je meer over de voordelen van Yin Yoga. Yin Yoga is een passieve vorm van yoga waarin je zoveel mogelijk ontspant. Yin Yoga sluit daarom naadloos aan op onze totaalbenadering, omdat ontspanning één van onze pijlers is.

Yin Yoga mentaal

Yin Yoga laat je kennismaken met de kracht van stilte, een ‘zijn’ modus in plaats van een ‘doe’ modus, acceptatie, loslaten en naar binnen kijken. Het draagt bij aan het creëren van ontspanning, wat we goed kunnen gebruiken in een maatschappij die met name Yang is ingericht. Persoonlijk ervaar ik een werkelijke ontspanning die anders aanvoelt dan ontspanning van bijvoorbeeld een wandeling, een meditatie of andere yoga vormen. Na een Yin practice beleef ik een diep gevoel van rust. Het zorgt voor een helder hoofd om weer fris tegen de uitdagingen van het leven aan te kijken. Ik vind antwoorden wanneer ik die zoek en er ontstaat ruimte voor creatieve inspiratie, vaak gevolgd door creatie. Wie zoekt naar meer ontspanning en innerlijke rust zou in Yin Yoga weleens een mooie weg kunnen vinden.

Yin Yoga fysiek

Bij Yin worden houdingen ongeforceerd voor langere tijd vastgehouden en de spieren zijn daarbij ontspannen. Yin Yoga is fysiek gezien gericht op het versterken en verbeteren van de soepelheid van het fascia (bindweefsel) en gewrichten, dit zijn de stuggere weefsels van het lichaam. Bij Yin Yoga gaat de aandacht uit naar spanning in en rond gewrichten en bindweefsels, door op een zachte manier, langere tijd in statische houdingen te blijven.

Door het uitoefenen van een milde, constante druk of stretch, bereik je het bindweefsel het beste. In tegenstelling tot spieren, die om een dynamische en herhalende belasting vragen. Bij de houdingen gaat de focus met name uit naar het bekken, de heupen, liezen en onderrug, gebieden waar stress zich gemakkelijk kan vastzetten, maar die ook rijk zijn aan bindweefsel.

Aanmaak van hyaluronzuur

Bindweefsel produceert hyaluronzuur en dat trekt vocht aan, ook rondom je pezen en gewrichten. Door het oprekken van het fascia wordt de stof hyaluronzuur aangemaakt. Hyaluronzuur zorgt ervoor dat het bindweefsel meer water aan zich bindt, waardoor de soepelheid tussen de gewrichten en botten wordt vergroot. Naarmate je ouder wordt bevat je lichaam minder van deze stof en wordt je stijver. Yin Yoga kan door het stimulerende effect dus verjongend werken.

Chi (levensenergie)

Bij alle Yin-houdingen worden bepaalde meridianen gestimuleerd door middel van stretch of druk, waardoor je de doorstroming van Chi stimuleert. Elke meridiaan staat in verbinding met een orgaan en de daarbij behorende functies en via deze kanalen communiceren de organen met elkaar. Door elke meridiaan stroomt Chi diep door het lichaam door één of meerdere organen, maar het bevindt zich ook onder de huid. Een goede doorstroming van Chi is volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde de basis van een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid. De levensenergie bereikt elke cel in je lichaam. Als deze ongestoord kan stromen is ons lichaam gezond. Echter, als de energie blokkeert of stagneert kun je klachten ervaren.

Meditatie en mindfulness

Meditatie en mindfulness hebben een positief effect op onze fysieke en mentale gezondheid, dat is inmiddels door diverse wetenschappelijke onderzoeken aangetoond. Meditatie brengt innerlijke rust en reinigt de geest. Mindfulness is aandachtstraining, waarbij je leert je aandacht te vestigen op het moment. Meditatie en mindfulness zijn onlosmakelijk verbonden met een Yin practice. Persoonlijk denk ik dat Yin Yoga de drempel naar meditatie en mindfulness weleens zou kunnen verlagen, omdat het in een Yin practice bijna als vanzelf aanwezig is.

Je wordt gedurende de practice uitgenodigd om je bewustzijn naar het moment toe te brengen, naar binnen te keren en aandacht te hebben voor de gezondheid van je lichaam en geest. Gedachten voorbij te laten drijven en wanneer die wel komen, deze zonder oordeel te aanvaarden en je aandacht weer terug te brengen naar het moment. Daarmee neem je de tijd om in contact te zijn met je lichaam en je gevoel, zodat je rust, ruimte en ontspanning kunt ervaren.

Yin Yoga vormt een tegenhanger van onze hedendaagse 24/7 maatschappij, die voortdurend in beweging is, en kan ons helpen bij het creëren én behouden van de juiste balans in ons dagelijks leven en om meer in het moment aanwezig te zijn.

Yoga is een levenswijze

Yoga is meer dan alleen het doen van yogahoudingen, ademhalen en ontspannen. Het is een levenswijze waarbij het fysieke stuk een onderdeel is, maar waarbij het mentale en emotionele stuk minstens zo belangrijk is. Yoga beoefen je dus zowel op je mat, als daarnaast.

Na de zomervakantie volgt een nieuwe Stretch & Relax Clinic, gebaseerd op de principes van Yin Yoga. Wordt vervolgd!

Bron: AALO Yin Yoga 1 & 2/The complete guide to yin yoga: the philosophy and practice of Yin Yoga

 

 

Terug naar overzicht