Vijf mentale voordelen van sporten
09-05-21
218
Sam Personal Training blog

Vijf mentale voordelen van sporten

Motivatie - 09 december 2021

Sporten is goed voor je lijf, maar ook voor je mind! Ervaar 5 mentale voordelen van sporten:

👉 1. Je maakt ‘feel good’ stofjes aan.

Sporten stimuleert de aanmaak van de neurotransmitters (chemische boodschappers van het lichaam) dopamine en serotonine, die beiden zorgen voor je mentale gezondheid. Zo heeft dopamine invloed op je energieniveau en zelfvertrouwen en serotonine op je stemming en emotie.

👉 2. Kan helpen om stress te verminderen.

Een goede workout kan geestverruimend werken, waardoor je weer een frisse kijk hebt, op ideeën komt en creatiever wordt.
Regelmatig bewegen en sporten zorgt voor meer endorfine en dopamine, die stress tegengaan en cortisol verlagen.
.
👉 3. Draagt bij aan je zelfvertrouwen.

Uitdaging en grenzen verleggen kan je zelfvertrouwen een boost geven. Wat je doel ook is: sterker worden, sneller, leniger of breder, wanneer je bij jezelf progressie voelt en ziet, geeft je dat een positief gevoel over jezelf.

👉 4. Je slaap kan verbeteren.

Zowel het inslapen als de kwaliteit van je slaap kan vooruitgaan. Door te sporten maak je de neurotransmitter serotonine aan, waaruit melatonine wordt gevormd. Melatonine is van grote invloed op je dag- en nachtritme en je slaap.
Daarnaast kan sporten bijdragen aan het dieper in slaap komen, wat de kwaliteit van je slaap verbetert, zodat je mentaal en fysiek goed kan herstellen.

👉 5. Sociaal contact.

De mens is een sociaal wezen en daarom kun je sporten ook prima onderdeel uit laten maken van je sociale leven. Kies voor een sport die bij je past, ontmoet nieuwe mensen en laat je motiveren en inspireren door trainers en medesporters.

 

 

Terug naar overzicht